Vysvětlivky pojmů

Elektronická letenka – aerolinie dnes již nevydávají klasické letenky ve formě papírového bločku. Elektronická letenka vám od nás přijde v mailové podobě na vaši mailovou adresu. Letenku si vytisknete a předložíte na letišti u odbavení. Drtivá většina letenek, které se prodají na našem trhu, spadá do nižších levných rezervačních tříd (economy), po zaplacení a vystavení takové letenky v drtivé většině nelze měnit termíny letů ani jména cestujících. Takovéto změny obvykle umožňují pouze letenky vyšších rezervačních tříd (first class, business class atd).

Rezervace – svůj let si u nás můžete nejdřív rezervovat a rozmyslet si, jestli si jej skutečně zakoupíte. Potvrzení o rezervaci letenky od nás dostanete ve formě mailu a máte lhůtu zpravidla 48 hodin na to, abyste letenku uhradili. Po jejím uhrazení je vám vystavena elektronická letenka, která je obvykle zaslána mailem. U low cost přepravců jako je Wizz Air nebo Smart Wings není rezervace možná, v těchto případech musíte letenku okamžitě uhradit. Pamatujte, prosím, na to, že až do okamžiku vystavení letenky je rezervace pro klienta i pro cestovní agenturu nezávazná! Na světě působí stovky leteckých společností a zdaleka ne všechny si navzájem uznávají své letenky. Proto je vždy nutné ověřit, zda vyhledané lety lze navzájem kombinovat a tím pádem zda lze vystavit letenku. Pokud letecká společnost nepovolí vystavení letenky, není v silách naší agentury toto rozhodnutí změnit.  Pokud tedy letenku vystavit nelze, rádi vám nabídneme alternativní řešení. Přečtěte si, prosím, naše Všeobecné obchodní podmínky, které upravují práva povinnosti klienta i prodejce. Pokud vám není něco jasné, kdykoli se na nás obraťte s dotazem.

Low cost přepravce – společnost, která prodává levné letenky s omezeným spektrem doprovodných služeb (bez občerstvení, někdy i bez rezervace jednotlivých sedadel při odbavení).      U low cost přepravců lze zakoupit jen letenku z výchozího letiště do cílového, tyto společnosti nenabízejí navazující spoje s přestupem.

Přepravní podmínky - definují okolnosti vašeho letu. Různé společnosti mohou mít například různé limity váhy zavazadel, rozměrů kabinových zavazadel, doby, kdy končí odbavení před odletem atd. Ve vlastním zájmu si vždy tyto podmínky zjistěte (například na internetu na stránkách jednotlivých společností), abyste pak nebyli překvapeni vysokým doplatkem za nadváhu nebo za překročení rozměrů zavazadel. Opět platí, že přepravní podmínky nestanovuje naše agentura, ale jednotlivé letecké společnosti.

Reklamace - i v letecké přepravě se může stát, že ne všechno dopadne podla vašich představ. Například vám kvůli zpožděnému letadlu uletí navazující spoj, ztratí se vám zavazadla, nepříjemností se na cestách může přihodit víc než dost. Pamatujte si, že jako cestující jste vždy ve smluvním vztahu s leteckou společností a všechny reklamace související s vaším letem musíte řešit přímo s ní. Můžeme vám být nápomocni radou jak postupovat, ale naše agentura není oprávněna vstupovat do reklamačních řízení mezi vámi a aeroliniemi.

Odbavení - při příchodu na letiště musíte najít přepážku, kde probíhá odbavení cestujících k vašemu letu. Pokud cestujete pouze s příručním zavazadlem, je stále běžnější se odbavit předem přes internet. Pokud cestujete se zavazadly, odbavení u přepážky vás čeká téměř vždy, i když se stále častěji prosazuje odbavení prostřednictvím samoobslužných kiosků. Nebuďte překvapeni, že v poslední době klesá tolerance leteckých společností k nadváze zavazadel, takže pokud překročíte váhový limit zavazadel, budete nejspíš odeslání zaplatit na přepážce společnosti doplatek za nadváhu. V rámci odbavení vám bude na základě předložení vaší letenky vydána palubní vstupenka. Ta vám definuje čas nástupu do letadla a obvykle i vaše místo v letadle.

Bezpečnostní kontrola – stále se zpřísňující bezpečnostní opatření neustále rozšiřují okruh předmětů, které je zakázáno mít u sebe nebo v palubním zavazadle. Tradičně mezi ně patří ostré předměty jako nože, vývrtky, manikůra atd. Zakázány jsou i kapaliny a gely v objemu nad 100 ml (ať už nápoje, kosmetika atd.). Podrobné informace jsou vyvěšeny na každém letišti a jsou dostupné i na internetu. Nepodceňujte tyto pokyny, protože vám při bezpečnostní kontrole může být odebráno i zboží, které jste po cestě zakoupili za nemalé peníze.

Pojištění storna letenky a cestovní zdravotní pojištění – v rámci procesu rezervace letenky vám systém nabídne možnost přikoupit pojištění storna letenky a pojištění kryjící zdravotní rizika cesty. Tyto produkty nabízí náš partner, kterým je Evropská cestovní pojišťovna. Pamatujte, že pojištění storna letenky by mělo být koupeno současně s letenkou, jeho pozdější dokupování obvykle není možné.

Vybrané destinace

Poslední články

  • Pohodlné cestování letadlem si lze zajistit už při koupi letenky. Správným výběrem letecké společnosti, časů odletu a příletu a také případného přestupu můžete ušetřit tisíce korun a vyhnout se zbytečným komplikacím. Jak na to?

  • Někdy to může být úplný horor. Dlouhý let přes oceán a vy sedíte uprostřed pěti sedaček. V noci se nemůžete obrátit ani na bok a na záchod se už vůbec neprobojujete. Takových problémů se můžete vyvarovat, pokud si o dotyčné lince předem najdete co nejdetailnější informace.